Over smaak valt te twisten

Veel van wat tegenwoordig als kunst wordt beschouwd en tentoongesteld wordt in galeries en musea, werd oorspronkelijk gebruikt voor het inrichten van interieurs.

Vanaf 1840 zie je de opkomst van de gespecialiseerde verzamelaar. Porselein en zilver vervullen niet langer hun oorspronkelijke doel als onderdeel van de huishoudelijke inrichting maar worden verzameld in kasten en ‘tentoongesteld’ omdat het zo kostbaar is.

Wie goede smaak had en kon oordelen over wat smaakvol is en wat smakeloos, werd hoog ingeschat door zijn omgeving. Halverwege de 18e eeuw werd de markt werd overspoeld door producten en een eerste vereiste was dat ze smaakvol waren. De focus op smaak hield verband met de opkomst van de middenklasse, die genoten van hun nieuw verworven rijkdom en maakte onderscheid tussen oud geld en nouveaux riches. Goede smaak werd gelijkgesteld met goede manieren, elegantie en verfijning.

Het neoclassicisme werd onder andere geïnspireerd door de archeologische opgravingen in Hercalaneum en Pompeii. De hernieuwde belangstelling voor klassieke ideeën was van invloed op alle gebieden van toegepaste kunst en design: men zag de klassieke wereld met zijn rechte lijnen en geometrische motieven als het toonbeeld van elegantie.

Een van het meest beroemde model van een neoklassieke vaas uit de 18e eeuw is gebaseerd op de Romeinse urn, bekend als de Portlandvaas. De Britse pottenbakker Josiah Wedgewood werd een van de belangrijkste makers van neoklassieke keramiek uit de 18e en 19e eeuw.

Rikie Gorissen

Interieuracademie erkent je talent!
Ontwerp door: Kracht Concept & Creatie | Ontwikkeld door Designers at Work | Copyright 2019

Hulp nodig?

Bel: 0314 368619 of

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.