Waarom is het bepalen van een kleurtrend belangrijk? En hoe worden trends toegepast?

 

Als mensen iets willen kopen, is de visuele dimensie de hoofdreden om tot aanschaf over te gaan. Wat je ziet en hoe het eruit ziet bepaalt de beslissing tot aankoop. Als wat je ziet je bevalt, dan wil je het kopen. 90% van de beslissing is gebaseerd op kleur alleen. Als je meubels wil kopen, of een fles shampoo, een pak koffie of ontbijtgranen, als de kleur je aanstaat zal je het kopen. Zo belangrijk is kleur.

Kleurentrends zijn belangrijk in de psychologie van de markt. Het geeft inzicht in de kleurvoorkeuren van mensen. Niet alleen in het nu maar vooral in de nabije toekomst. Als 90% van een aankoop gebaseerd is op een kleurvoorkeur dan moet je weten welke kleurvoorkeuren mensen hebben over twee jaar om een beslissing te kunnen maken welke kleur je als interieurstylist zal gebruiken. Als je als ontwerper je kleurpalet lukraak kiest, buiten alle trends om, loop je het risico dat je product – je ontwerp – niet verkoopt.

Om te weten welke trendvoorkeuren er over twee jaar gangbaar zijn is het goed om te weten wat er vandaag gebeurt want dingen veranderen in kleine stapjes en kleurtrends bewegen in een terugkerende cyclus.

In een trend met hele sterke kleuren, wordt je beïnvloed door die sterke kleuren en je brein kan er moe van worden. Als het brein moe wordt gaat het – beetje voor beetje – werken naar het andere extreme uiterste – het extreem van de neutrale kleuren. De huidige richting is van extreem neutraal naar steeds donkerder.

In interieurdesign duurt een kleurtrend tussen de vijf en zeven jaar en in deze periode is de kleur meer of minder trendy. De piek in de kleurtrend is natuurlijk het belangrijkste, maar dit betekent ook dat er een overlapping is in kleurtrends.

Kleurtrends zijn een richting voor kleurpaletten, niet voor een enkele kleur of enkele kleuren. Het is niet één kleur die trendy is, maar een kleurpalet. Deze kleurgebieden worden benadrukt door verschillende micro- en macro-drivers en dat zijn de dingen die in de wereld gebeuren en waardoor je een voorkeur voor de een of voor de andere kleur hebt.

In een tijd van onzekerheid, wil je in een huis wonen dat je beschermt tegen de elementen en waarin je tegelijkertijd naar buiten kan kijken om van die storm of regen te genieten. Een plek waar je kan afschakelen en van de stilte kan genieten in de geborgenheid van je huis.

Kleurtrends zijn geen random gekozen kleuren, net zoals een moodboard geen willekeurige verzameling afbeeldingen is. Het zijn beide uitingen van een tijdsgeest die een stemming oproept waarbij je je thuis voelt.

Interieuracademie erkent je talent!
Ontwerp door: Kracht Concept & Creatie | Ontwikkeld door Designers at Work | Copyright 2019

Hulp nodig?

Bel: 0314 368619 of

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.