De trendkleur 2018

 

Waar voel jij je thuis?

In sommige huizen voel je je verloren en ongemakkelijk, andere maken nieuwsgierig en weer andere geven je direct een behaaglijk thuisgevoel. Waar ligt dat aan?

Mensen lijken zich het prettigst te voelen in ruimten die de behoefte om je te kunnen terug trekken zodat anderen je niet kunnen zien en horen (en omgekeerd), honoreren. Zonder die mogelijkheid zou je je chronisch gestrest voelen.

Dit territorium wordt afgebakend door de woonruimte persoonlijk te maken. Dus schilder je de muren in je lievelingskleuren, pas je de keuken en badkamer aan je wensen aan en rangeer je de bezittingen in een gebalanceerde compositie uit in je huis, al dan niet met de hulp van een interieurstylist. Deze afbakening draagt bij aan het gevoel van privacy. Ook contact met de natuur is belangrijk om je prettig te voelen in je huis. Uitzicht op groen heeft een positieve invloed op je stemming. Alleen al een poster van een natuurlandschap aan de muur werkt stressverminderend. Daglicht, frisse lucht, variatie in kleur, patronen en lichtintensiteit zijn aspecten waardoor je je prettig kan voelen in een ruimte.

We weten dat sociale trends, de kleuren in ons huis beïnvloeden, zegt Heleen van Gent, creatief directeur van AkzoNobel Aesthetic Centre. Ze vertelt dat voor het bepalen van de kleurtrend van het jaar – de Colour of the Year 2018 – ze internationale designers uitnodigen in hun Global Aesthetic Centre zoals architecten, ingenieurs en grafisch ontwerpers. Samen met de eigen kleurexperts bestuderen ze kranten, tijdschriften en bezoeken ze mode- en designbeurzen. Ze kijken niet alleen naar wat er gebeurt op een high-end level in de designwereld, maar ook naar wat er gebeurt in de wereld, in de politiek, in het milieu, zoals de global warming, urbanisatie, urban farming, het vluchtelingenprobleem, de ‘smart’-technologie… Kortom naar de megafactoren die nieuwe trends beïnvloeden.

Flexa kleur van het  jaar

De huidige tijd is een tijd van onzekerheid. Je weet niet wat het nieuws morgen brengt. Mensen hebben toegang tot meer informatie en keuzemogelijkheden dan ooit tevoren. Het leven wordt steeds sneller en dan ontstaat er behoefte om de keuze te maken om op de pauze knop te drukken. Je huis wordt een plek waar geen lawaai is waar je je waarden kan koesteren en jezelf weer kan opladen. Een santuary – a welcome home.

Zo motiveert Heleen van Gent de keuze voor de nieuwe trendkleur van het jaar 2018, de colour of the year 2018 Heart Wood is geïnspireerd door de warmte, het verzachtende en de rust van hout, zowel als het tactiele comfort van leer. Het creëert, aldus van Gent, een subtiele atmosfeer, afhankelijk van het palet waarmee je het combineert. Ze maken een huis waarin je kan relaxen en je kan terugtrekken.

 

 

Interieuracademie erkent je talent!
Ontwerp door: Kracht Concept & Creatie | Ontwikkeld door Designers at Work | Copyright 2019

Hulp nodig?

Bel: 0314 368619 of

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.